|
Ikke alle temaer har fundet plads i denne oversigt. For eksempel ”slangen”, ”bogen” eller ”øksen”. Heller ikke ”træ og træer” – hele den kunstneriske grundforskning i træets væsen og potentiale, både konkret og som metafor - og i forlængelse heraf ”naturen” - og i forlængelse heraf igen ”processen”. (Denne nye betragtningsmåde på kunstværket er beskrevet og eksemplificeret i min bog ”Krakamarken – kunsten som proces.” ) Publikum som medspiller i denne proces er endnu et vigtigt, gennemgående tema. Disse ting tages op senere.
På denne side antydes dog endnu et konkret tema ”menneskefiguren”: ”Det personlige fængsel” fra 1978 over ”Søjlemand” (1988) og ”Gængeren”(1989) til den skildpaddeassocierende, gravide ”Torso” fra 2002.
Materialevalget var bredere før i tiden, jern, legoklodser, bøger, egeblade og bronze – som i det tidlige ”landskab” ”Mikrokosmos” fra 1979, beregnet til at holde i hånden.
Jeg har også lavet en række bog-objekter. ”Brændemærket” blev lavet til en separatudstilling i 1989, en både aktuel og tidløs kommentar til kunstens betydning. Det var året, hvor Salman Rushdies bog blev bandlyst og forfatteren dødsdømt. Der var trusler mod alle der forholdt sig til bogen. Jeg måtte - mere end nogensinde før og siden - gøre op med mig selv, om jeg havde mod til at udstille værket.
Jeg skabte skrevne billeder på en ny måde i 1991, da jeg ”illustrerede” samtlige digte i Astrid Gjesings digtsamling ”Uden Ord”, alene ved hjælp af ordene i de enkelte digte. |